Automatická převodovka - výměna oleje, filtru, těsnění a proplach Podvozek - kontrola ramen, uložení, vůle
Olej motoru - výměna oleje, filtru, kontrola hladiny Xenon - záměna výbojek
Laserová sbíhavost - vyladění podvozku Filtry - výměna veškerých filtrů, také pro zadní cestující

 

     Lexus LS 460.... tiše prosím.

Ve světě Lexus LS 460 nazývají luxusní lodí. Špatně jsem se narodil, řídím jej sám a vozí se mé děti.

Zadní křesla jsou skvostná, kompletně elektricky ovládaná a pohyblivá, vyhřívají, chladí, ventilují, vše se ovládá na středové konzoli, která má display a uvnitř ukrytá další ovládání. Tam lze také ovládat čtyřzónovou klimatizaci, audio, navigaci, DVD, boční i zadní elektrické záclonky a kdoví co ještě. Aby toho nebylo málo, zadní cestující mají “ke všemu” dálkový ovladač s funkcemi dvou průměrných domácích kin.

Střešní DVD se vyklápí nehlučně, chladnička mezi zadními sedadly je neslyšitelná, k tomu extrémně tichá klimatizace, pokud nenastavíte mořský vánek. Pro zadní klimatizaci využívá Lexus LS 460 zvláštní pylový filtr, jehož rozsáhlé vyústění, je za zadní středovou opěrkou hlavy.

Čeho se v Lexusu dotknete, má zvláštní, klidný, sametový chod, ze všeho sálá jakási neobyčejná měkkost, pohoda a klid. Samozřejmě, najde se i spousta nešikovných věcí, ale “to se stává i v lepších rodinách”.

Dodnes nevím k čemu některé komponenty slouží a stále nacházím nové, které jsem nikdy dříve neviděl. Bez prolistování 5cm tlustého, barevného, bohatě ilustrovaného manuálu na to nepřijdete. Pokud tam informace není, nezbývá než projít další tři šifrovací knihy. Některé záležitosti jsou tajuplné, jakoby z budoucnosti... přitom se musíme vrátit o deset let zpět.

Prý nemám nikdy zavírat dveře jako u jiných aut, pouze je přiblížit, počkat a nějaké kouzlo je neslyšně přisaje ke karoserii. Dokonce okna i kufr před dovřením uvolněně zpomalí.

Lexusu Váš příchod vnímá vyklopením zrcátek s prostorovým osvětlením. Přiblížíte ruku ke dveřím a tiše odemyká. Při odchodu se dotknete bodu masivní kliky dveří, zrcátka se přivírají a pomalu pohasíná prostorové osvětlení. Bezkontaktní klíč máte v kapse, nebo lze používat velmi tenkou bezdotykovou kartu.

Umí „sám parkovat“ podélně i příčně, „řídí sám“ a koriguje volant, plynule brzdí i přidává. Hlídá odstup, snímá oči, tvář, obličej, ruce i únavu, vyhřívá volant. Jednou docela sám a bezpečně zastavil, když mi do cesty vjel cyklista… Lexus byl v klidu, já chvíli nevěděl co se děje a bez pomocné elektroniky bych jej možná přejel. Využívá PCS/Pre-Collision System a radar neustále snímá prostor před vozem. Pokud Vám do cesty nečekaně vjíždí auto, chodec, kolo... auto zastaví, nebo kopíruje jeho rychlost. V těchto nebezpečných situacích, display s nápisem STOP zrudne. Citlivost prostorového radaru i kamer, se dá ladit otočným knoflíkem, jako hlasitost rádia. Další radar snímá vozidla a odstup před Vámi.

Referenční akustiku ovládá jakýsi Mark & Levinson. Přiznávám, že nemám úplnou představu co to znamená, ale lidé s absolutním hudebním sluchem se hrnou do auta. Hraje skvostně, můžete jej zesílit jak chcete, ale nic nehlučí, nedrnčí. Pokud přiložíte čajovou svíčku k reproduktoru, plamen je stabilní, uprostřed interiéru "připomíná ladný pohyb Kobry".

Váš sluch, Lexus LS 460 bude milovat… “nikdy nenastává zaléhání v uších”

Kam pohlédnete, nacházíte komponenty související s tichostí. Od nízkého čelního okna, stěračů, hladkých i neobvykle navazujících ploch, spousta zvláštních záhybů, detailů karoserie, spárové těsnění. Zajímavý je povrch nehlučného nadkolí, detaily různých zaoblených, či neobvykle zahnutých hran, zakulacená ramena i místy krytí podvozku „kobercovým“ povrchem. Přidali antirezonanční komponenty, nebo antivibrační externí silentbloky na zadních větvích i tlumičích výfukového potrubí, které směřují do dvou zajímavých koncovek v nárazníku.

Zadní náhon, prý V8 4608ccm 380PS s osmistupňovou převodovkou, která umí přeskakovat rychlostní stupně. „Extrémní“ zrychlení téměř nevyužívám, tah je silný, stálý, příjemný a stabilní (5,7s 0>100km/h, 80>120km/h 4,5s). Vstřikovačů má motor šestnáct, osm pro přímé vstřikování a osm pro nepřímé vstřikování… Technologický bože, jak tohle může fungovat? nějak ano a dokonale. Po zmáčknutí dvou kouzelných tlačítek a sešlápnutí “plynu”, nějaká bestie v přední části začne řvát, dostanete ze zadní části řádnou, ale něžnou ránu přiraženého vagónu a nevíte co se děje. Během 5-10s vypadá autobahn, jako tiutulky hvězdných válek a předměty mimo auto se mění ve splynuté čáry. Auto je přitom stále skvěle kontrolovatelné. Ovšem netrénovaný mozek blbečka který tohle udělá, je odkrven, takže mu toho spousta dojde, až ve 250km/h zasáhne omezovač a bestie ztichne. Vypadá to jako když startuje raketoplán a dostane se na oběžnou dráhu. No a za kolik? Hladina-hladina 11,5-12,5-12,9L/100km, 30% města, 30% 140km/h, 30% 110km/h a 10% manévry ke 180km/h, zvolnění, plachtění. Cestování 110km/h, probíhá do 1300ot./min. Převodovka má i manuální režim, kdy vpřed řadíte (+) a vzad podřazujete (-).

Podvozek je vzduchový, s elektronickým nastavením formy pohodlí, či tuhosti. Poté se mění i tuhost řízení a počet otáček volantu. Řízení je technický unikát a jeho servomotor je bezkartáčový. Celé ztuhnutí podvozku a zátah 新幹線 Šinkansen, mají na svědomí dva nenápadné, kolébkové přepínače PWR & Sport, které máte neustále po ruce.

Motor se jen převaluje, a pokud přidáme souznění osmistupňového automatu... vyplývá z toho, že běžná jízda se odehrává mezi 1.000-1.900ot./min, vč. kopců. Zbytečných je 2.500ot./min., to už ujíždíte ostatním řidičům a mizíte.

Lexus LS 460 nekupujte, protože každé auto do kterého v budoucnu usednete, bude divné. Je to jako když Vám šijí obleky na míru, užíváte si happy sock, dokonale čistých rámových a ručně šitých bot… zabloudíte do lidlu, a vidíte jak se lid přehrabuje v hadrech z plastu. 

Nepořizujte si Lexus LS 460, pokud je vám méně než pětatřicet, máte špinavé boty i nehty, bydlíte v paneláku, smrdíte a leze vám chlupatá řiť z kalhot ( ! ) Některé záležitosti koupit nelze...

Ano, po přesednutí z běžného auta je podvozek hodně “uvolněnější”, a takový průměrný tatík, zvyklý na nejlepší tdi auto na světě, řekne, že má vůli na podvozku… Nikdy nevysvětlíte, že tým vědců použil “nové vědecké postupy”, pro dynamické zjemnění dopadu kinetické energie na cestující. Představte si dno oválného polévkového talíře, vložte do něj kuličku… přidejte, brzděte, jezděte. Něco podobného znají pouze u Citroenu C6, ale víte v čem je detail? Některým lidem se v Citroenu C6 z nezvyklého tlumení podvozku dělá nevolno, i když v jiných autech nemají problém. Právě tento detail u Lexusu LS 460 mimo jiné “odstranili”.

Napadlo by někoho, že LS 460 má v kufru plnohodnotné 19” lité kolo 245/45/R19? Stále sedíte? Sensory tlaku snímají všech pět kol, včetně rezervy a v kufru odvezete další dvě plnohodnotná 19” kola.

Když otevřete při tankování víčko nádrže, syčí jako parní lokomotiva. Ani mne nenapadne přemýšlet nad "technologií odvodu benzínových par", protože můžete strčit frňák k víčku, ale benzín necítíte.

Vím, že se stále opakuji a nemůžu si pomoct, ale uvnitř se skvěle „bydlí“. Nepřemýšlíte nad vzdáleností, stisknete tlačítko start a chcete projet svět. Jediným archaickým zařízením je řidič, vlastně i volant, pedály, kola a benzín který vybuchuje. To tam roky nemá co dělat...

Nikdy jsem neměl pocit, že je nejlepším autem, snad neobvyklým autem, ale pořád jen autem.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Kdo přemýšlí jestli Lexus LS600h, nebo Lexus LS460 a neví si rady... v kostce:

LS600h – “je v základu stejný” jako LS460, +-300kg těžší díky pohonu všech kol a hybridní technologii (poměr váha vs. kw si musí každý srovnat sám). Hybridní technologie většinou funguje, ale lépe využitelná je ve městě. Pokud po letech u hybridní LS600h odejde trakční baterie, jsou u nové dost vysoké náklady navíc, které u ojetiny už budou znát. Exisuje ale ebay, kde se dá hybridní baterie pořídit do tisícovky eur. LS600h má ještě navíc jednu malou a lacinou (cca 1500kč), budící baterii podobnou jako u Priusu, která oživuje budíky a systém. LS600h je vhodnější více příměstsky, ideálně mezi vesnicemi Praha-Brno, kde se sotva rozjedete. LS600h má většinou skvostně-dokonalá-kosmická-led přední světla… ty prostě musíte zažít, pochopíte kouzla pohybujících se stínů.

LS460 – Kdo jezdí dálky a nechce řešit u ojetého auta zbytečnosti a riziko navíc, je lepší a lehčí volbou LS460.

MGRR